Tänä vuonna 50-vuotisjuhlaa viettävä Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) tuo tutkimuksen ääntä kaikilla kanavilla koulusta ja koulutuksesta käytäviin keskusteluihin. Kokemustiedon rinnalle tieteellinen tutkimus antaa luotettavaa tietoa siitä, mitä oppilaitoksissa, opetuksessa ja oppimisessa oikeasti tapahtuu.

– Koulutusjärjestelmän perustasoilla ja arjen toimissa tehdään päätöksiä ja muotoillaan käytäntöjä, jotka vaikuttavat kasvaviin sukupolviin. Tämän vuoksi arjen käytäntöjen kehittäminen vaatii luotettavaa tietoa siitä, miten asiat oikeasti ovat, Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jussi Välimaa sanoo.

KTL tuottaa luotettavaa tietoa niin päätöksentekijöille, opettajille kuin kansalaisillekin. Tieteellinen tieto on merkittävä apu päätöksenteossa.

– Yhteinen kansallinen vastuumme on huolehtia siitä, että yhteiskunnassa säilyy ymmärrys luotettavan tiedon merkityksestä, sillä vain tieto ja ymmärrys todellisuudesta antavat vankan perustan koulutuksen ja koulutusjärjestelmän kehittämiselle, Välimaa toteaa.

KTL tekee myös tutkimusta, joka edistää koulutusjärjestelmän toiminnan ymmärrystä. Monitieteisenä tutkimuslaitoksena KTL voi avata monipuolisia näkökulmia opetuksen, oppimisen ja oppilaitosten kysymyksiin. Tavoite haastaa laitoksen tutkijat tuottamaan sekä tieteellisesti korkeatasoista, kansallisesti merkittävää että perustason kannalta tärkeää tutkimusta.

Tutkimuksen kohteena on koko koulutusjärjestelmä peruskoulusta korkeakoulutukseen, aikuisten oppimiseen sekä koulutuksen ja työelämän suhteisiin. Tutkijat ovat kiinnostuneita myös oppimisesta koulutusjärjestelmän ulkopuolella, kuten työelämässä ja verkkoympäristöissä.

Koulutustutkimus on myös kansainvälistä toimintaa. Kansainväliset arviointitutkimukset ovat lisänneet tietoisuutta suomalaisesta koulusta ja opettajankoulutuksesta maailmalla. KTL:n tutkijoita on mukana myös kansainvälisissä eri maiden koulutuksen kehityshankkeissa. Arviointitutkimuksesta laaduntakeena ja maailman parhaista opettajista voi lukea lisää Ruusupuiston kärkiuutisista 2/2018.

 

Kuuluuko koulutuksen tutkimuksen ääni?

Perjantaina 14.12. järjestettävässä paneelissa Kuuluuko koulutuksen tutkimuksen ääni? keskustellaan siitä miksi ja miten koulutustutkimusta tehdään. Yleisölle avoin keskustelutilaisuus on osa Koulutuksen tutkimuslaitoksen 50. juhlavuoden seminaarisarjaa.

Tilaisuuden yhteydessä julkistetaan Kasvatus-lehden Koulutustutkimuksen teemanumero. Tämän KTL:n 50-vuotisen historian merkkipaalun julkaiseminen kasvatustieteen arvostetuimmalla suomalaisella foorumilla on luontevaa laitokselle, joka toimii laajassa yhteistyössä muiden tutkijoiden ja läheisimmin kasvatustieteen edustajien kanssa.


Lisätietoja

Keskustelutilaisuus 14.12.2018: Kuuluuko koulutuksen tutkimuksen ääni?
Koulutuksen tutkimuslaitoksen kuvitettu historia
Ruusupuiston kärkiuutiset 2/2018, Koulutuksen tutkimuslaitoksen 50-vuotisjuhlanumero

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *