Markku Vierula on maan johtava kilpailuedun ja markkinalähtöisyyden asiantuntija. Hän syttyy suomalaisten yrittäjien sekä pk-yritysten liiketoiminnan kehittämisestä markkinoiden näkökulmasta. Vierulan CV:stä löytyy menestyksellinen ura johtavissa markkinointitoimistoissa copyna, luovana johtajana, perustajana ja yrittäjänä. Hän on ollut rakentamassa maan johtavia brändejä – joita hän on ollut viemässä myös maailmalle. Markku Vierula on suorittanut Executive MBA-tutkinnon Jyväskylän yliopistosta.
Markku Vierula huomasi jo nuorena, että on kirjoittaminen kiinnostaa ja että siihen saattaisi olla lahjakkuutta. Tulevaa työuraansa miettiessään hän päätti hakeutua toimittajaksi, niinpä hän haki toimitusharjoittelijaksi aluelehteen. – Se oli ensimmäinen myyntiin liittyvä onnistumiseni, kun monen yrityksen jälkeen sain myytyä itseni toimitusharjoittelijaksi, Markku kertoo.
Ura copywriterina markkinointitoimistossa aukesi erityisen haun kautta, jossa etsittiin uusia lahjakkuuksia. Markku lähetti hakemuksen. Haku eteni vielä erilaisten kyvykkyystehtävien ja psykologisten testien kautta, joista Markku keräsi hyvät arvosanat. Yli 1300 hakijan ryhmästä hän pääsi 14 valitun joukkoon ja aloitti copywriterharjoittelijana eräässä Suomen parhaista mainostoimistoista.
”Siitä se ura alkoi markkinoinnin parissa. Olen ollut perustamassa ja vetämässä viittä yritystä. Olen ollut kehittämässä brändejä niin vaativalla tasolla kuin se Suomessa on mahdollista.”
Markku Vierula on voittanut urallaan kosolti palkintoja niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä kilpailuissa: Vuoden Huiput, Cannes Lions, Effie Finland, Kaiku-radiomainoskilpailu, Eurobest, Voitto-mainoselokuvakilpailu, Epica, New York Festivals jne. Hän on istunut myös useiden kilpailujen juryssa.
Uransa varrella Markku Vierulalle kirkastui, että menestyäkseen vielä paremmin pitää tietää, mitä ei tiedä. Hän tahtoi kehittää ajatteluaan uudelle tasolle ja päätti hakeutua MBA-koulutukseen. Hän selvitti vaihtoehdot ja Jyväskylän ohjelma vei voiton.
”Menestyksen strategiat oli käänteentekevä opintokokonaisuus!”
Markku teki EMBA-lopputyönsä integraatiosta, funktioiden yhteispelistä. Hän huomasi, että toimintojen siiloutumisesta johtuen yritykset ja organisaatiot eivät kykene hyödyntämään työntekijöissään olevaa pääomaa parhaalla mahdollisella tavalla. – Siilot ovat voimissaan etenkin suomalaisissa yrityksissä. Jokaiselle siilolle, ict, myynti, viestintä ja markkinointi, laaditaan omat strategiansa, tavoitteet ja aikataulut. Yhdessä tekeminen jää siten katveeseen ja yritys alisuorittaa osaamiseen nähden, Markku kertoo.
”Tarvittavat välineet ja tekniikat meillä jo on. Tiedollista, taidollista ja taktista osaamista löytyy, se vain on hajautettuna ympäri organisaatiota. Erilaista osaamista ristiin pölyttämällä ja siiloja kaatamalla syntyy uutta ajattelua ja uutta osaamista.”
Integraatio–kehittämisteemasta Markku Vierula on kirjoittanut kaksi teosta, jotka molemmat ovat saavuttaneet aseman yliopistojen ja korkeakoulujen oppi- ja kurssikirjoina. – Olen ylpeä, että sain professori Don E. Schultzin kirjoittamaan Suuren integraatiokirjan toisen painoksen esipuheen.
Työurallaan Markku on siirtynyt luennoitsijaksi ja konsultiksi, joka viime vuosina on keskittynyt auttamaan yrityksiä kilpailuedun löytämisessä markkinalähtöisen ajattelun kautta. Tutkimusten mukaan Suomessa yritysten henkilöstöstä vain 2%, välijohdosta 8% ja ylimmästä johdosta 13% tunsi ja ymmärsi yrityksen strategian. Useimmilta punainen lanka puuttuu ja kilpailuetu perustuu kuvitelmaan oman tuotteen erinomaisuudesta. Todellisuudessa kilpailuetu on vain ani harvalla tuotteella, palvelulla ja yrityksellä.
” Kilpailuetu pitää löytää ja luoda. Se on valjastettava omaksi voimavaraksi. Ryhdyin tutkimaan suomalaisia yrityksiä, jotka ovat siinä onnistuneet ja kehitin niiden pohjalta Löydä kilpailuetu ™ -työkalupakin.”
Vuonna 2021 hän julkaisi Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen —tietokirjan, jossa Markku Vierula haluaa kannustaa suomalaisia yrityksiä uudistumaan radikaalisti ja löytämään ne ainekset, joilla yritys menestyy. Kirjasta löytyy kansainvälisestikin ainutlaatuinen Löydä kilpailuetu™ -työkalupakki.
Lisäksi käytännön läheisessä teoksessa esitellään suomalaisia yrityksiä ja heidän kilpailuetujaan. Kirjassa kilpailuetu nivotaan osaksi strategiaa ja yrityksen brändiä käytännönläheisellä tavalla. Teos on suunnattu erityisesti pk-yrityksille, vaikka ajatus markkinalähtöisestä kilpailuedun kehittämisestä koskee kaikkia yrityksiä unohtamatta kuntia ja julkishallinnon organisaatioita.
Teos on muun muassa yliopistojen oppi- ja kurssikirja. Turun kauppakorkeakoulussa on käynnistynyt Markkinalähtöinen kilpailuetu -kurssi ekonomiopiskelijoille. Markun teos on kurssikirjana. Englanninkielinen teos on työn alla.
” On tutkittu, että 90 % btob-yrityksistä myy hintaa, kun 90 % asiakkaista haluaa ostaa arvoa.”
Markku Vierulan mukaan ratkaiseva kilpailuetu saavutetaan, kun markkinoiden näkökulmasta tehdään paremmin ja eri tavalla kuin muut samalla markkinalla toimivat. Kilpailluilla markkinoilla merkittävää uutta ei synny ilman luovaa ajattelua ja luovia ideoita. – Suomessa olemme hyviä insinööriosaamisessa, mutta markkinoinnissa jäämme jälkeen muista. Insinööriosaamisen rinnalle tarvitsemme bisnesantropologiaa ja ihmistieteitä, strategista markkinointiosaamista.
”Uskon, että kun yritykset voivat paremmin, auttaa se myös yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämisessä.”
Tilaa JYUnity-lehti
Tilaa tuoreimmat JYUNITY-jutut näppärästi sähköpostiisi. Voit tarvittaessa peruuttaa tilauksesi koska tahansa.